Leveranstid & frakt

Våra leveranstider

Lagervaror levereras inom 2 dagar -2 veckor. För varor som inte finns i lager anger vi på hemsidan en preliminär leveranstid för varje vara.

För varor som inte finns på lager men som är under tillverkning finns en ungefärlig leveranstid angiven i varje produktbeskrivning. Denna leveranstid är den förväntade leveranstiden just nu och inte en garanterad leveranstid . När vi närmar oss leverans kommer du som beställt regelbundet får uppdateringar om planerad leveranstid. Vi mailar också alltid innan vi skickar en leverans, så att du vet att den är på gång.
För varor som är beställningsvaror varierar leveranstiden mellan 12 och ca 18 veckor och för att få veta vilken leveranstid som gäller för just den vara du är intresserad av så kan du maila oss en förfrågan.

Om man beställt flera varor med olika leveranstid kommer vi tillsammans överens om när leverans/leveranser ska ske.

Våra leveranssätt

Vi anlitar DHL som levererar hem till dig eller till utlämningsställe (Mindre skrymmande varor, såsom sängbord, pallar och mindre skåp skickas till utlämningsställe där de kan hämtas ut medan mer skrymmande varor skickas till adressen som angivits i beställningen. Vid hemleverans sker leverans till port/tomtgräns. I samband med att beställningen görs kan man också välja om man vill "Hämta själv på lager i Helsingborg". 

Hämta själv
Om du väljer att hämta dina varor själv på vårt lager kommer vi överens om en tid för hämtning som passar dig. Vi tar kontakt med dig och gör en överenskommelse strax efter att vi mottagit beställningen.
Lagret är öppet 7-18 på vardagar och finns på Rännarbanan 32 i Helsingborg.

Leverans hem
Om den vara du beställt finns i lager skickas din beställning så snart som möjligt, vanligtvis 1-2 dagar efter att vi har mottagit beställningen. När du sen får varorna hem till dig beror på var i landet du bor och vilket leveransdatum du kommer överens om tillsammans med transportören.  Leverans sker dagtid på vardagar.

Frakten fungerar så att transportören smsar dig med förslag på utleveranstid 1-3 dagar efter att vi har skickat varorna från vårt lager. Om du inte kan ta emot den föreslagna tiden så kan du boka om utleveransen till en annan dag, inom 5 arbetsdagar.
Om du är företag och har bemanning dagtid tar inte transportören kontakt med dig före leverans utan leverans sker 1-2 dagar efter att vi har skickat godset.

Mindre skrymmande varor, som tex sängbord, pallar och mindre avställningsbord, skickas till ett utlämningsställe nära dig där du sen kan hämta ut dem. Du får en sms-avisering så snart varorna finns att hämta.

Viktigt att tänka på vid hemleverans:

DHL levererar på dagtid på vardagar. Det går att mot en avgift beställa leverans kvällstid. Detta görs genom att man i kassan klickar för alternativet "Leverans kvällstid 17-22". Då tillkommer avgiften till beställningen.  Avgiften varierar beroende på hur många varor som beställts.

Chauffören som levererar varorna till dig har inte möjlighet att hjälpa till med att bära in varan, utan ställer den vid tomtgräns eller utanför porten om du bor i lägenhet. Om du behöver hjälp med inbärning så kan du kontakta oss för att få en prisuppgift för vad inbärning kommer att kosta.  Det går också bra att i samband med beställningen kryssa i alternativet. "Jag vill ha offert för hjälp med inbärning (Offert skickas i separat mail efter att beställningen gjorts) " om detta fältet är ikryssad kommer vi att skicka en offert som du kan ta ställning till innan vi bokar frakten till dig. 

Om varan som skickats inte tas emot/hämtas ut av kunden eller om kunden inte är kontaktbar så returneras den till oss.  Om detta sker uppkommer två avgifter; dels debiteras kunden för outlöst gods på 350 kr och dels debiteras kunden för kostnaden för returfrakten. Kostnaden för returfrakten varierar beroende på godsets storlek. Båda dessa kostnader läggs på kundens faktura.
==> Det är därför mycket viktigt att kontakta oss om man tex är bortrest runt det datum när leverans beräknas, kontakt måste ske innan vi bokar frakten.  Returkostnaden faktureras kunden så snart vi mottagit returen.

Om mottagaren inte är tillgänglig för att ta emot leveransen vid överenskommet tidsintervall debiteras en kostnad för "Leveranshinder" på 350 kr. Denna avgift läggs på fakturan. 

TIPS: Om du vet med dig att det är någon period du inte kan ta emot leveransen- kontakta oss INNAN VI HAR BOKAT FRAKTEN MED DHL, så skickar vi godset så att det kommer före eller efter den perioden – då slipper du onödiga avgifter för lagring hos DHL, retur eller leveranshinder. 

Om mottagaren vill ändra mottagaradress efter att varan skickats från oss debiteras minst 295 kr i ändringsavgift. Det kan även bli ett större belopp, beroende på vilken typ av ändring kunden vill göra. Det är därför mycket viktigt att ni anger rätt adress i beställningen!

Att tänka på när du tar emot leveransen eller när du hämtar på servicestället:

1. Anmäl emballageskada!
Om det är minsta skada på emballaget så ska du se till att chauffören eller personalen på utlämningsstället för en skriftlig notering om skadan.
OBS: Du behöver inte vara säker på att godset är skadat, det räcker med en misstanke. Du kan sedan packa upp godset i lugn och ro och om godset är transportskadat tar man kontakt med oss inom 7 dagar från att man har tagit emot leveransen. Möjligheten att få ersättning från DHL för en transportskada förutsätter att emballageskadan anmäldes vid mottag/hämtning och noterades skriftligen av DHLs personal.

2. Behåll förpackningsmaterialet!! 
Packa upp försiktigt och behålla alltid förpackningsmaterialet tills du bestämt dig för om du vill behålla varan. Eventuell retur måste ALLTID göras i originalemballaget. Vid retur i annan förpackning tillkommer 500 kr per kartong.

Om du inte vill behålla varan. Ta alltid kontakt med oss innan du gör en retur, så hjälper vi till att boka returfrakten.

 

Våra fraktavgifter

Leverans dagtid vardagar hem till tomtgräns/port eller till ett serviceställe inom Sverige ingår i grundpriset. Då ingår också avisering via sms.
Sängbord, korgar & lådor samt mindre byråer levereras till serviceställe medan större möbler levereras hem.
Undantag är vissa stolar där man måste beställa minst 2 stycken för att få fraktfritt. Beställer man endast en stol tillkommer en fraktavgift. Vilka stolar det gäller och hur stor fraktavgiften är finns specificerad på produktinformationssidan för det stolar som berörs.

Vill du istället hämta själv hos oss i Helsingborg går det också bra. 

Det går också bra att mot en extra fraktavgift lägga till "Leverans kvällstid 17-22". Detta alternativ väljer man i kassan och den avgift som tillkommer varierar beroende på vad man har beställt.

I vissa fall tillkommer en eller flera andra fraktavgifter. Det gäller följande tillfällen:

Outlöst gods: Om kunden inte hämtar ut sin leverans på utlämningsstället eller väljer att inte ta emot leveransen debiteras en avgift för outlöst gods på 250 kr. 

Returfrakt: om kunden vill returnera varan eller om kunden inte vill ta emot varan och den går i retur läggs returfrakten på kundens faktura. Den kostnaden varierar beroende på godsets storlek.

Misslyckad leverans: Om kunden inte finns tillgänglig för att ta emot leveransen vid avtalad tidpunkt debiteras 350 kr för ”misslyckad leverans”.

Ändring av mottagaradress under pågående fraktuppdrag: Om man vill ändra leveransadress efter att DHL har hämtat upp varorna på vårt lager tillkommer 295 kr i en Ändringsavgift. Denna avgift förutsätter att den nya leveransadressen är i närheten av den ursprungliga leveransadressen. Om den nya adressen gör att leveransen måste ske från en annan av DHLs terminaler tillkommer en störe fraktavgift utöver ändringsavgiften. Denna extra avgift varierar beroende på godsets storlek samt vilken ny adress den ska till.

Om kunden avbokar en beställning innan den skickas från vårt lager uppstår inga fraktkostnader.

Det finns också möjlighet att beställt tilläggstjänster för frakten. I vissa fall tillkommer då extra fraktavgift, se nedan.

Möjliga tilläggstjänster – frakt
Observera att dessa tjänster beställs via telefon eller mail efter att beställning gjorts. I de fall en extra avgift tillkommer läggs den på fakturan. Viktigt att notera är också att tjänsterna måste beställas innan frakten bokas (Frakten bokas samma dag varan skickas från vårt lager) För ändringar i fraktupplägg under transporten debiteras en extra avgift på 225 kr.

Alt 1- Leverans utan kvittens
Om du har svårt att vara hemma och ta emot varorna kan du välja ”Leverans utan kvittens”.  Det innebär att du ger transportören tillåtelse att lämna av leveransen utan att du skriver på. För att välja detta är det viktigt att det finns en skyddad plats på tomten där varorna kan ställas. Detta leveranssätt kortar ned frakttiden med minst en dag. Avgift: Kostnadsfritt

Alt 2 – Hämtning på DHLs terminal
Om du har svårt att vara hemma och ta emot varorna kan du välja ”Hämtning på terminal”.  Det innebär att du hämtar leveransen på DHLs terminal i ditt närområde. Ta kontakt med oss för att få veta var närmsta terminal finns. Detta leveranssätt kortar ned frakttiden med minst en dag. Avgift: Kostnadsfritt

Alt 3 – Leveransbesked
Om du, utöver avisering, vill att chauffören ringer dig 0,5- 1 timme före leverans kan du boka in Leveransbesked. Avgift: 95kr

Alt 4 - Hemleverans med bärhjälp
Väljer du detta får du hjälp av chauffören att bära in varan innanför ytterdörren (Om du bor i hus) eller innanför porten (Om du bor i lägenhet).
Viktigt att tänka på att det bara är en person som hjälper till vilket innebär att om du har beställt en stor vara som två personer behöver bära måste du ändå ha egen bärhjälp på plats när du tar emot leveransen. Avgift: Kontakta oss för pris för just din beställning. OBS: För att hemleverans med bärhjälp ska kunna beställas måste vi ha kommit överens om den tjänsten innan varan har lämnat vårt lager. 

Alt 5 – Leverans kvällstid 17-22
Vill du ha leverans kvällstid så kan du välja det i samband med att du gör beställningen. Du klickar i "Jag vill ha kvällsleverans 17-22" och avgften för kvällsleveransen läggs på i kassan.
OBS: PÅ vissa orter har vi inte möjlighet att erbjuda kvällsleverans, även om alternativet kvällsleverans väljs i beställningen. När det händer tar vi kontakt med beställaren för att komma överens om lämpligt leveranssätt. I de fall där vi inte kan erbjuda kvällsleverans utgår inte heller någon avgift för kvällsleverans.